L’any 2014 el professor de psicologia experimental d’Oxford Charles Spence va posar prova una teoria: el gust i les ones sonores poden crear una il·lusió gustativa dins del nostre cervell.

Va comprovar com la senzilla amplificació del so cruixent d’unes patates Pringles podia canviar el seu gust de manera destacada. A partir del seu estudi també va començar una nova era per les empreses productores: fer que el menjar sembli més gustós gràcies a enganyar el cervell.

Fem un experiment i comprovem-ho nosaltres mateixos. Només necessites agafar un tros de xocolata o una tassa de cafè:

Primer pas: tasta la xocolata o el cafè abans de fer res. Quin gust té? Dolç, amarg, àcid?

Segon pas: torna a tastar la xocolata o el cafè però aquesta vegada mentre ho menges escolta primer aquest so:

 

ÀUDIO 1

 

Torna-ho a fer aquesta vegada escoltant aquest àudio:

 

ÀUDIO 2

 

Què hauria hagut de passar? Doncs que després de provar-ho juntament amb el primer àudio el gust hauria hagut de ser més amarg, i amb el segon so el gust hauria hagut de ser més dolç.

I la pregunta que et fas és per què passa això? La resposta que dóna el professor Spence es pot resumir en dues paraules: condiment sònic. És a dir, el cervell té una concepció predeterminada sobre quin gust ha de tenir segons quin aliment. El sucre se suposa que serà sempre dolç i la llimona serà amarga.

El cervell no està preparat per assumir molta informació, així que si apliquem un so agut en el moment de provar un gust, el que provoca és que el cervell triï el gust més dolç com a predeterminat.

Els experiments del professor Spence ja tenen la seva part pràctica. Alguns restaurants han incorporat un nivell determinat d’un so concret per tal que el menjar tingui millor gust i, també, la companyia aèria British Airways ha creat una playlist pensada perquè els passatgers notin un millor gust als aliments servits a bord.

 

font⎮ science of us

No Comment

Leave a reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.